.
.

Ali volilna gesla vplivajo na rezultat volitev?

Avtorica

Nina Stankovič

Tudi ob evropskih volitvah se slovenske politične stranke poslužujejo predvolilnih gesel s katerimi nagovarjajo volivce, izražajo svoje vrednote in prioritete. Kako kreativna so ta gesla, kakšen vpliv imajo na mobilizacijo volivcev, ali resnično vplivajo na volilni rezultat ali so zgolj sama sebi v namen? So strankarski strategi tokrat zadeli, si bomo katerega izmed njih zapomnili tudi čez leta ali bodo odšla v pozabo?

Volilni slogani in gesla so namreč ključni elementi političnih kampanj, saj izražajo temeljna sporočila in vrednote kandidatov ali strank. Namenjeni so pritegnitvi pozornosti volivcev, mobilizaciji podpore in ustvarjanju močnih čustvenih povezav. Uspešni slogani so običajno kratki, enostavni ter odsevajo osrednje teme kampanje. Pravilno izbrani slogani lahko bistveno vplivajo na percepcijo kandidatov in povečajo njihove možnosti za uspeh na volitvah. Pa poglejmo.

Kreativnost

Gibanje Svoboda - "V Evropi s svojo glavo"

Zmerno kreativno poudarja avtonomijo in neodvisnost Slovenije, a brez močnega vizualnega ali čustvenega elementa.

SDS - "Preudarno za Slovenijo v Evropi"

Konzervativno in nekoliko dolgočasno geslo, ki poudarja preudarnost in stabilnost, a ne izstopa po kreativnosti.

Vesna - "Pogum za Evropo"

Zmerno kreativno geslo, ki kliče k pogumu in odločnosti, privlačno, a ne posebej izvirno.

DeSUS in Dobra država - "Čas je za razum. In čas je za mir."

Klasično in umirjeno geslo, ki poudarja stabilnost in racionalnost, kar je skladno s ciljnimi volivci.

SLS - "Močna EU za vse"

Funkcionalno, a ne zelo kreativno geslo, ki poudarja močno Evropsko unijo, vendar brez posebne inovativnosti.

NSi - "EU, poženi!"

Kreativno in dinamično geslo, ki je kratko, energično in izstopa po svoji edinstvenosti. Ne sklada pa se s sicer precej konzervativno politiko stranko.

Levica - "Varnost."

Minimalistično in osredotočeno geslo, ki poudarja varnost, vendar je sporočilo preveč splošno, da bi močno izstopalo. Netipično za Levico, zato lahko volivce zmede, razumem pa osnovni namen.

Zeleni Slovenije - "V Evropi igramo v prvi ligi!"

Zmerno kreativno geslo, ki poudarja ambicije in uspešnost Slovenije v EU, vendar lahko deluje pretirano ambiciozno, česar Slovenci nismo vajeni.

Socialni demokrati - "Močna Evropa, močna Slovenija."

Funkcionalno geslo z jasnim sporočilom, vendar brez posebne kreativnosti ali presenečenja.

Resni.ca - "Najprej Slovenija!"

Funkcionalno, vendar predvidljivo geslo, ki poudarja nacionalni interes, tipično za populistične stranke.

Nič od tega - "Korupcija za vse, ne le za peščico!"

Zelo kreativno in provokativno satirično geslo, ki izstopa in pritegne pozornost zaradi svoje unikatnosti.

Vpliv na mobilizacijo volivcev

Gibanje Svoboda

Poudarjanje avtonomije lahko mobilizira volivce, ki cenijo neodvisnost Slovenije znotraj EU, nekonvencionalno za liberalce.

SDS

Preudarnost pritegne tiste, ki cenijo stabilnost, vendar morda ne mobilizira širšega občinstva.

Vesna

Pogum nagovarja k spremembam in lahko mobilizira volivce, ki želijo dinamične spremembe.

DeSUS in Dobra država

Stabilnost in razum lahko mobilizirata starejše volivce, kar je v skladu s politiko stranke.

SLS

Poudarek na močni EU lahko mobilizira evrofile, vendar ni posebej mobilizacijsko.

NSi

Dinamično geslo lahko pritegne mlajše volivce in tiste, ki podpirajo inovacije in napredek.

Levica

Osredotočenost na varnost lahko mobilizira tiste, ki se počutijo ogrožene, vendar je sporočilo preveč splošno.

Zeleni Slovenije

Poudarek na uspehu lahko mobilizira ambiciozne volivce, vendar lahko deluje pretirano.

Socialni demokrati

Poudarek na moči EU lahko mobilizira tiste, ki podpirajo integracijo, vendar ni posebej vznemirljivo.

Resni.ca

Nacionalizem lahko močno mobilizira določene skupine, vendar lahko odbija druge.

Nič od tega

Satira lahko mobilizira nezadovoljne volivce, vendar je vprašljiva resnost sporočila.

Učinkovitost gesel na volilni rezultat

Volilna gesla so del širše volilne strategije in sama po sebi običajno ne odločajo o volilnem rezultatu. Njihov vpliv pa je odvisen od več dejavnikov:

Jasnost in prepoznavnost: Dobro geslo pomaga pri boljšem prepoznavanju stranke in njenem pozicioniranju v političnem prostoru.

Čustveni odziv: Močno čustveno geslo lahko mobilizira volivce, vendar mora biti usklajeno z dejanskimi dejanji stranke.

Doslednost s programom: Geslo mora odražati dejanske vrednote in programe stranke, sicer lahko izgubi verodostojnost.

Če sklenem, medtem ko gesla prispevajo k celotni kampanji, volilni rezultati običajno temeljijo na širših dejavnikih, kot so zgodovina stranke, njen program, doslednost, prepoznavnost kandidatov, trenutne politične razmere in specifična vprašanja, ki jih volivci smatrajo za pomembne. Gesla so torej pomembna za komunikacijo in mobilizacijo, a so zgolj en delček kompleksne volilne sestavljanke.

Gesla, ki so pomembno vplivala na volilni rezultat

Za zaključek naj navedem nekaj domačih in tujih zgodovinsko uspešnih gesel, ki so dokazala, da lahko, če so le dobro zasnovana, pomembno vplivajo na volilni rezultat in se jih še danes spomnimo.

“Ne levo, ne desno, na bolje!” - LDS (1992)

To geslo je kratko, enostavno in razumljivo, kar so ključne lastnosti učinkovitega političnega slogana, saj mora biti sporočilo hitro prepoznano in sprejeto s strani volivcev. Liberalna demokracija Slovenije se je tako jasno ločila od drugih strank, ki so bile morda bolj tradicionalno umeščene na levo ali desno, kar je bila strateška poteza za pridobivanje tistih volivcev, ki so bili nezadovoljni z obstoječimi političnimi opcijami. Izraz "na bolje" hkrati implicira pozitiven premik naprej, kar je univerzalno privlačna obljuba.

"Zoran. Dela." - Zoran Janković (2010)

To geslo je izjemno učinkovito, saj uporaba osebnega imena vzpostavlja bližino in prepoznavnost, medtem ko beseda “dela” signalizira aktivnost in konkretne dosežke, kar krepi percepcijo učinkovitosti. Je kratko in jedrnato, kar ga naredi lahko zapomljivega in primernega za široko komunikacijo. Geslo tako učinkovito komunicira ključna sporočila ter gradi na preteklih uspehih ter osebni prepoznavnosti kandidata.

"Yes We Can"- Barack Obama (2008)

Geslo, ki je poudarjalo spremembo in upanje, je močno mobiliziralo volivce in pripomoglo k zmagi na predsedniških volitvah v ZDA.

"I Like Ike" - Dwight D. Eisenhower (1952)

Enostavno, a učinkovito geslo, ki je personaliziralo kampanjo in vzpostavilo močno povezavo med kandidatom in volivci.

"Make America Great Again" - Donald Trump (2016)

Kontroverzno, a izjemno mobilizacijsko geslo, ki je močno vplivalo na volilno bazo in prineslo presenetljivo zmago. Ti primeri dokazujejo, da lahko dobro premišljena in močno čustveno nabita gesla dejansko igrajo ključno vlogo pri volilnih rezultatih, pogoj pa je, da morajo biti podprta z dosledno strategijo in jasno sporočilno vrednostjo.

Koliko letošnjih sloganov smo si zapomnili in kakšen vpliv bodo na koncu imela, bo pokazal čas.